digital marketing, seo, google-1725340.jpg

Marketing treści, czyli o content marketing mowa

Ogromną rolę w reklamie odgrywa content marketing. Tworzenie treści marketingowych jest coraz trudniejsze za sprawą rosnących oczekiwań odbiorców, którzy stają się coraz bardziej świadomi. Rosną też wymagania ze strony algorytmów wyszukiwarek, będących wyrocznią w kwestii pozycjonowania w sieci. Jaka jest rola marketingu treści oraz jak go tworzyć, by stanowił skuteczne narzędzie marketingowe?

Content marketing pojęcie

Content marketing – strategia marketingowa polegająca na regularnym tworzeniu oraz dystrybucji atrakcyjnych i przydatnych treści, które mają za zadanie zainteresować i utrzymać ściśle sprecyzowaną grupę odbiorców, tak aby nakłonić ich do działania (np. zakupu produktów lub usług) przynoszącego zysk.

Wyjątkowość marketingu treści polega na ty, że skupia się on na budowaniu długofalowych relacji kierowanych do odbiorców. Strategia marketingu treści opiera się na tworzeniu wartościowych dla danego odbiorcy treści w formie artykułów, webinariów, podkastów czy poradników. Dzięki temu odbiorca otrzymuje komplet wiedzy i szerokie spektrum informacji związanej z danym tematem. Nie jest to jednostronny przekaz reklamowy o produkcie czy usłudze.

Content marketing nie ogranicza się jedynie do przekazu cyfrowego, są to także treści zamieszczane w prasie drukowanej, książkach, ulotkach.

Rodzaje content marketing

Marketing treści przybiera różne formy. Cechować je powinna jedna wspólna zasada, mianowicie forma przekazu. Jest ona ściśle określona w strategii rozwoju firmy, chodzi oczywiście o jednolity przekaz we wszystkich kanałach działania. Jest to niezwykle ważne w kwestii budowania świadomości marki i jej postrzegania przez odbiorców.

Content najczęściej generowany jest w formach:

  • blog firmowy – zwykle zamieszczony na stronie firmowej, porusza tematy branży, będącej przedmiotem działalności firmy, także doskonałe narzędzie dla optymalizacji strony
  • opisy produktów – generowanie treści nie tylko na docelowych stronach produktowych, ale też treści odnoszące się stricte do użytkowania produktu pisane zwykle językiem korzyści. Kontekst problemu, który zostanie rozwiązany, za pomocą oferowanej usługi lub produktu, sprawdza się w tym względzie optymalnie
  • treści eksperckie, wywiady – zawierają wypowiedzi ekspertów w branży, bardzo cenne i wartościowe dla marki i budowania jej jakości
  • recenzje i polecenia – istotne z punktu widzenia przyszłych użytkowników. Z jednej strony optymalne, jeśli generowane są przez znane osoby, z drugiej zaś świadomość sponsorowanych opinii może nie do końca być rzetelna

Optymalizacja a marketing treści

Optymalizacja za pomocą content marketingu obejmuje treści, które publikowane są w sieci. Jest to niezwykle ważne, gdyż pozwala dzięki wysokiej jakości wiedzy merytorycznej, budować jakość witryny. Wartościowe treści, zdobywają rosnące grono czytelników, którzy doceniają content i dzielą się nim. W ten sposób powstają odnośniki prowadzące do witryny. Im więcej tego typu naturalnych przekierowań, tym większe zaufanie budzi witryna.

Content marketing w procesie optymalizacji treści odgrywa istotną rolę. Sama jakość treści jest kluczowa, jej merytoryczny przekaz i unikalność to główne wyznaczniki jakości. Niemniej dla algorytmów istotę stanowi też kilka innych czynników, składających się na treść, czyli tzw. treści przyjazne SEO. Aktualnie coraz więcej copywriterów generuje tego typy treści.

Treści SEO

Content marketing w treści dedykowanej użytkownikowi oraz przyjazny względem algorytmów powinien cechować się:

  • odpowiednio długą unikalną treścią – powinien zawierać między 3-10 tys zzs
  • tytuł – zawierać przekaz tego co kryje URL, koniecznie z frazą kluczową
  • słowa kluczowe – nasycenie treści powinno być optymalnie dopasowane do jej długości. Fraza kluczowa powinna być zawarta w tytule, nagłówkach samej treści, w różnej odmianie
  • treść podzielona na akapity, śródtytuły, formatowanie treści
  • nagłówki – użycie H1 z fazą kluczową, stosowanie H2, H3 z ich hierarchizacją
  • alt opisy dla garfik
  • linki zewnętrzne i wewnętrzne
  • URL – czytelne, pokrywające się z H1, płaskie (domena i podstrona)  lub ze ścieżką (domena i cała ścieżka hierarchii prowadząca do podstrony)
  • meta dane tytułu – wpływa na pozycjonowanie, warto w treści użyć frazy kluczowej. Istotna jest także ilość znaków użytych w tytule, nie powinna przekraczać 60 zzs.
  • meta opis – nie ma wpływu na pozycjonowanie, ale ma zachęcić do działania,  ilość znaków ze spacjami powinna się zmieścić w liczbie 160
  • optymalizacja techniczna, czyli szybkość działania strony oraz dostosowanie do urządzeń mobilnych, czyli zadbanie o jej responsywność (RWD)

Zadaniem content marketingu jest przede wszystkim stworzenie swoistego rodzaju wirusa (popularne dziś słowo), który ma na celu popularyzację danej firmy – marki wśród potencjalnych klientów. Aby ten cel osiągnąć konieczne jest działanie na różnych polach, różnymi kanałami oraz stosowanie zróżnicowanych technik. Najbardziej skutecznym działaniem jest jednoczesny, ale też jednolity przekaz. Jego celem jest praca nad widocznością marki w sieci za sprawą najwyższej jakości tworzonych treści. Merytoryczny przekaz zyskuje, a z każdym kolejnym powielaniem treści, wartość jego wzrasta.