link building

Link building, czyli sposoby na pozycjonowanie strony

Pozycjonowanie strony stanowi bardzo istotną kwestię w marketingu internetowym. Działania pozycjonujące w zasadzie nigdy się nie kończą, wymagają też dużego nakładu pracy i czasu, by przynieść pożądany efekt. Jedną z metod wspierających pozycję strony w rankingu jest linkowanie (link building). Jakie są rodzaje linków i czy każdy ma taką samą wartość?

Dlaczego linkowanie jest takie ważne

Otóż, z definicji link building możemy się dowiedzieć, że „linkowanie to zestaw działań związanych z optymalizacją dla wyszukiwarek internetowych wewnątrz i na zewnątrz strony internetowej, których celem jest poprawienie pozycji witryny w wyszukiwarkach internetowych, a pośrednio zwiększenie ilości wejść na daną stronę lub linków zwrotnych. Poprawna implementacja linkowania może zwiększyć ilość wysokiej jakości odniesień do danej strony internetowej, co z kolei może przełożyć się na wyższą pozycję w rankingu wyszukiwarek internetowych. Wykorzystywane jest także jako strategia w kampaniach marketingowych, których celem jest zwiększenie świadomości marki jak również zbudowanie dobrego jakościowo profilu linków serwisu, co może mieć bezpośrednie przełożenie na pozycjonowanie go w wynikach wyszukiwania”.

Aktualnie linkowanie to bardzo ważny czynnik, jeśli nie najważniejszy, który wpływa bezpośrednio na pozycję strony w wyszukiwarce.

Każdy link prowadzący do określonej strony, daje sygnał wyszukiwarce, że znajdują się na niej wartościowe informacje. Dla wyszukiwarki to bardzo ważny sygnał, dlaczego? Najistotniejszym jej celem, jest zaspokojenie potrzeb użytkownika, który szuka określonych treści. Ilość wartościowych linków, które prowadzą do danej witryny odzwierciedla jej jakość i wartość.

Podział linków

Wyróżniamy kilka rodzajów linków zależnie od ich cech szczególnych. Linki można podzielić na te zamieszczane w te samej witrynie tzw. linki wewnętrzne oraz linki zewnętrzne, które przenoszą użytkownika na różne obce domeny.

Zarówno jedne jak i drugie mają określoną wartość, która odwdzięcza się w pozycji w rankingu wyszukiwarki. Linki zewnętrze teoretycznie są cenniejsze, gdyż obce witryny polecają się wzajemnie, co dla wyszukiwarek jest bardzo ważne. Niemniej użycie linków wewnętrznych wpływa na jakość poruszania się po witrynie przez użytkownika i roboty indeksujące stronę. Łatwe przejścia na podstrony tematycznie powiązane w ramach jednej witryny, sugeruje, że ktoś zadbał o dobre wrażenie z użytkowania strony.

Wartościowe linki zewnętrzne – link building

Aktualnie bardziej wartościowe od ilości linków prowadzących do strony, jest ich jakość. Ranking strony polecającej i jej zawartość to czynniki, które świadczą o jakości linka. Im wyższa jakość tym większa wartość linka. Im więcej naturalnych wartościowych linków mówi o danej witrynie, tym większe zaufanie wyszukiwarki. To logiczne. 

Zdarza się, że linki prowadzące do witryny zdobywane są w sposób nienaturalny. Wstawiane są one za pomocą programów automatyzujących pozyskiwanie linków. Praktykowane są za pomocą: spamowania na forach, blogach czy grupach, przez systemy wymiany linków albo przez standardowy zakup linków. 

Pozyskiwanie linków w ten sposób jest zautomatyzowane, jest też dość tanie, dlatego część właścicieli witryn decyduje się na ich wykorzystanie. Algorytmy wyszukiwarek co jakiś czas są jednak udoskonalane, by przeciwdziałać nienaturalnie generowanych linkom i zwykle udaje im się to. 

Budowanie bazy linków prowadzących do witryny to proces, który wymaga czasu. Niemniej dobrej jakości odnośniki do strony, w sposób bezpieczny odwdzięczą się rosnącą pozycją w rankingu w sposób pewny i długofalowy.