soap, multicoloured, soap piece-2228609.jpg

Cykl życia produktu i marketing produktowy

Produkt to obiekt wymiany handlowej, w postaci rzeczy, usługi lub miejsca. Optymalne wypromowanie przedmiotu sprzedaży wymaga oparcia o marketing produktowy. Jak przebiega cykl życia produktu na rynku oraz w jaki sposób można wypromować produkt?

Cykl życia produktu

Cykl życia produktu obejmuje przejście przez cztery niezależne fazy. Są to:

Wprowadzenie produktu na rynek

Jest to pierwsza faza w cyklu życia produktu. Oznacza się dość niskie zainteresowanie zakupem, zwykle z uwagi na nieznajomość produktu przez potencjalnych klientów. Koszty w tej fazie są dość duże, gdyż zatowarowanie wymaga znacznych nakładów produkcyjnych, które bez odpowiednio wysokiej sprzedaży nie gwarantują zwrotu. Ponadto faza wprowadzenia produktu na rynek, obejmuje nakład na reklamę, bez którego przejście do kolejnej fazy życia produktu może stać się jeszcze bardziej odległe. Etap ten zazwyczaj kończy się odnotowaniem starty, co jest zupełnie normalne. Faza wprowadzenia nowego produktu na rynek, zwykle nie odnotowuje obecności konkurencji, o ile produkt jest innowacyjny.

Wzrost sprzedaży produktu

Druga faza życia produktu to dynamiczny wzrost sprzedaży, który w zauważalny sposób obniża koszty wytworzenia produktu, a także wydatki poniesione na promowanie go. W tej fazie zazwyczaj produkt jest już na tyle widoczny, że nie wymaga, aż tak zdywersyfikowanych działań reklamowych. Faza to uwidacznia także produkty konkurencyjne, które mogą pojawić się jako substytuty dla marki. Jeśli ilość jest znacząca, warto rozważyć wprowadzenie innowacji lub modyfikacji dla produktu.

Dojrzałość produktu

Etap trzeci cyklu życia produktu, w którym sprzedaż ma tendencję wzrostową jednak nie rośnie tak szybko jak w fazie wzrostu. Produkt jest już znany wśród klientów, posiada też stałych i lojalnych kupujących. Klienci w fazie dojrzałości produktu nie są już tak wrażliwi na reklamę, dlatego często, aby zachęcić ich do ponownego zakupu konieczne jest obniżenie ceny. Producent powinien szukać nowych kanałów dystrybucji produktu lub zastanowić się nad wprowadzeniem ulepszeń i zmian w produkcie dla zaspokojenia indywidualnych potrzeb klientów.

Spadek sprzedaży produktu

To ostatni etap życia produktu. Jak wskazuje nazwa, rynkowe życie produktu dobiega końca. Maleje sprzedaż i produkcja. Klienci są zupełnie odporni na reklamę produktu. Konieczne jest przeprowadzenie analizy, a następnie decyzja czy produkt zostaje na rynku, z ewentualną opcją zmiany strategii marketingu produktowego, czy jednak konieczne jest jego wycofanie.

Marketing produktowy, czyli skuteczne promowanie produktu

Marketing produktowy obejmuje działania mające na celu wypromowanie produktu, celem zwiększenia jego rozpoznawalności. Skupia się głównie na pierwszej fazie życia produktu, oraz dalszych zależnie od potrzeb, które pojawią się w cyklu. Marketing produktowy obejmuje działania za pomocą narzędzi marketingu internetowego. Im większa intensyfikacja działań różnymi kanałami, tym skuteczność i efekt końcowy działań jest bardziej zadowalający.

Im lepiej dopasowana strategia rozwoju produktu do rynku, tym spodziewane efekty sprzedaży lepiej odzwierciedlają stan rzeczywisty. Działania i narzędzia marketingowe warto elastycznie dopasowywać do bieżących raportów ze sprzedaży.