aktualizacja algorytmu google

Core Web Vitals, czyli aktualizacja algorytmu Google

Zapowiadana na maj aktualizacja algorytmu Google, została realnie wprowadzona w połowie czerwca. Jej drugi etap przewidziany jest na koniec sierpnia. O zmianach Google jak zawsze informował znacznie wcześniej, by dać czas właścicielom witryn na odpowiednie ich dostosowanie. Jakie zmiany wprowadza nowy algorytm? Czy dostosowanie stron internetowych jest trudne?

Aktualizacja Google – Core Web Vitals

Google sukcesywnie modyfikuje swoje metody rankingowe za pomocą aktualizacji algorytmów, które wprowadza co jakiś czas. Jest to niezbędne z uwagi na rosnące wymagania użytkowników wyszukiwarki. Core Web Vitalis koncentruje się na jakości strony. Nowy algorytm zaś, to pewnego rodzaju ukłon, właśnie w stronię użytkownika.
Core Web Vitals, kładzie bardzo duży nacisk na odczucia jakich doświadcza w czasie korzystania z witryny. Jego zadaniem jest koncentrowanie się na doświadczeniach użytkownika, które zebrane za pomocą danych, określają poziom zadowolenia z użytkowania strony.

Czynniki Core Web Vitals

Nowe czynniki rankingu dotyczącą:

  • LCP – Loading (Largest Contentful Paint – ładowanie strony) – określa czas ładowania największego pliku graficznego lub bloku tekstowego na stronie, czas ten nie powinie przekroczyć 2.5 sekundy
  • FID – Interactivity (First Input Delay – interaktywność witryny) określa niezbędny czas, by witryna rozpoczęła interakcję np. kliknięcie linku, wskaźnik ten nie powinien przekraczaś 100 milisekund
    -CLS – Visual Stability (Cumulative Layout Shift – stabilność wizualna strony) weryfikuje stabilność wizualną strony internetowej, tj. np. niezamierzone przesunięcia treści pojawiające się w trakcie jej wczytywania, wskaźnik pownien zmieścić się poniżej 0.1

Page Experience Signals określa szybkość wczytywania witryny, responsywność i użyteczność, brak reklam pełnoekranowych oraz security strony (HTTPS).

Narzędzia sprawdzające jakość strony

Stronę można bardzo łatwo i szybko zweryfikować pod względem jakości jaką posiada, między innymi za pomocą poniższych narzędzi:

  • Google Search Console
  • PageSpeed Insights
  • Chrome DevTools
  • Google Lighthouse

Zadaniem algorytmu Core Web Vitals jest ocena, w jaki sposób użytkownicy odbierają określoną stronę internetową. Oraz ocena tego jakie są ich doświadczenia i wrażenia – przyjemne lub zupełnie odmienne.

Na ranking witryny w Google największy wpływ ma atrakcyjna i unikalna treść. To priorytetowa wartość, która wpływa na pozycję w wyszukiwarce, choćby nawet jej jakość nie była zachwycająca cytując wpis na blogu: „Dobra jakość strony nie wystarczy – liczy się przede wszystkim zawartość”.

Znajomość wymagań wyszukiwarki to obowiązek nie tylko dla pracowników agencji marketingowych, którzy dbają o optymalizację SEO strony. Wiedza ta jest także konieczna dla programistów, którzy tworzą strony internetowe i sklepy online. Co pozwala już na etapie projektowania wyeliminować trudności, obniżające jakość strony.

Aktualizacja algorytmu Google 2021 to nie koniec. Google zapowiada, że lista podobnych czynników zostanie poszerzona, co może sugerować, że zmierza do jeszcze większej dbałości o doznania użytkowników. Jest to bardzo dobry kierunek, gdyż wysokie wymagania względem użyteczności witryn, pociągną za sobą wysoką jakość tworzonych treści i jakości strony.