black hat seo

Black hat SEO – niedozwolone techniki SEO

Pozycjonowanie strony internetowej wymaga czasu. Realnie efekty działań mogą być widoczne po kilku, a nawet kilkunastu miesiącach. Black hat SEO to rodzaj „czarnego” seo, który pozwala na osiągnięcie wysokich rankingów w wyszukiwarkach w bardzo krótkim czasie. Radość jednak może nie trwać długo. Jakie techniki zaliczają się do czarnych praktyk SEO i czy warto je stosować?

Co to jest black hat SEO

Istnieją dwie główne techniki SEO, totalnie przeciwstawne i charakteryzujące się zgoła odmiennymi metodami działania. White hat SEO, czyli techniki „białego kapelusza” to takie, które działają zgodnie z zasadami Google. Dbają o jakość treści, zdobywanie wartościowych linków, a ich głównym celem jest zaspokojenie potrzeb użytkowników.
Pozycjonowanie strony zgodnie z tą techniką, zwykle trwa dłużej i jest bardziej kosztowne. Wymaga też często zaangażowania wysokiej klasy specjalisty od copywritingu.
Black hat SEO, czyli metody pozycjonowania w ramach „czarnego kapelusza” cechuje przede wszystkim szybki wzrost pozycji strony internetowej w rankingach Google. w dość przystępnej cenie.

Panda i Pingwin strażnicy SEO

Aktualizacje Google z 2011 i 2012 roku, o nazwach Panda i Pingwin, w znacznej mierze przyczyniły się do ukrócenia technik black hat seo w sieci. Strony, które często stanowiły duplikaty treści, wzbogacone jedynie o słowa kluczowe, w nienaturalnej rzecz jasna ilości, a także te, do których prowadziły ogromne ilości niskiej wartości linków, z witryn nie stanowiących żadnej wartości, szybko zostały przefiltrowane przez dwa nowe algorytmy. Utrata pozycji to jedna z lżejszych kar jakie Google może nałożyć na witryny stosujące złe praktyki seo, utrata widoczności w wyszukiwarce, której nie sposób już odbudować, to najdotkliwsza z konsekwencji.
Niestety black hat seo nadal funkcjonuje w świecie seo, a spece od tego rodzaju praktyk, prześcigają się w sposobach na wykiwanie algorytmów Google.

Jakie techniki zaliczamy do black hat SEO

Do niedozwolonych praktyk, którymi posługują się nieuczciwi pozycjonerzy możemy zaliczyć:

  • maskowanie – polegający na ingerowaniu w kod witryny, w efekcie czego użytkownicy widzą inną treść a roboty Google inną
  • keyword stuffing, czyli nienaturalne upychanie fraz kluczowych w treści, nieadekwatne, spamerskie umiejscowienie słów kluczowych w tekście. To jedna z najczęstszych technik stosowanych w black hat seo
  • ukrywanie tekstu w kodzie, to metoda, która polega na ukryciu treści, najczęściej fraz kluczowych w kolorze czcionki takiej jak tło, lub chowanie ich za obrazami albo poza ekranem
  • przekierowania ukryte – podobnie jak przy maskowaniu, użytkownik zostaje przekierowany na określoną podstronę, crawler widzi dedykowaną dla niego treść
  • linki – systemy wymiany linków, czyli kupowanie i sprzedaż linków, tworzenie tzw. farmy linków, spamowanie na forach i blogach.
    Za black hat seo może zostać także uznane zbyt duży udział anchor tekstów w formie exact match anchor. To zakotwiczenie linku w treści stanowiącej frazę kluczową) do strony. Technika ta jest dozwolona, jednak przekierowania do strony nie mogą opierać się tylko na „exactach”

Pozycjonowanie strony wymaga czasu i kosztów. Stosowanie technik black hat seo może wydawać się kuszące, szczególnie, że efekty można zobaczyć stosunkowo szybko. Jednak tak jak szybko efekty można uzyskać, różnie szybko można zostać zbanowanym za stosowanie niedozwolonych praktyk. Dlatego warto uzbroić się w cierpliwość i postępować zgodnie z zasadami jakie gratyfikuje Google. Stosowanie polecanych technik na budowanie silnej pozycji w wyszukiwarce, przynosi docelowo oczekiwany rezultat. Zwraca się on z nadwyżką, bez ponoszenia ryzyka, jakie towarzyszy technikom z czarnego kapelusza.