teksty SEO

Teksty SEO, czyli przyjazne treści pod wyszukiwarkę

Sukces strony zależy od jej zawartości, a także struktury na której jest zbudowana. Doskonałej jakości treść, może nie ujrzeć światła dziennego, bez odpowiedniej optymalizacji tekstu, zgodne z zasadami pozycjonowania.  Jakość treści oraz wrażenia jakie odnosi użytkownik w trakcie przeglądania witryny to klucz do sukcesu zwiększania widoczności strony internetowej.

Najpierw merytoryka potem frazy kluczowe

Dobra treść trafia do użytkownika, dlatego samo nasycenie tekstu słowami kluczowymi nie wystarczy. Konieczne jest zadbanie o jakość contentu. Konkretnie oznacza to odpowiednie ubogacenie treści frazami kluczowymi, na które chcemy się pozycjonować. Taka kolejność pracy nad treścią daje zdecydowanie lepsze efekty, pozwalając się skupić na wartości tworzonego tekstu, a nie tylko pisaniu pod SEO.

Przyjazne teksty SEO – na co zwrócić uwagę w czasie tworzenia treści

  • Treść – merytoryczna, unikalna i aktualna – im bardziej ekspercka, tym większe prawdopodobieństwa cytowania i udostępniania. Długość tekstu powinna zależeć od miejsca przeznaczenia – opis produktu czy usługi jest akceptowalny w krótszej formie, content na blog powinien zawierać między 3-10 tys znaków.
  • Tytuł – najlepiej jeśli zawiera frazę kluczową, powinien zachęcać do sprawdzenia linka – np. Stanowić odpowiedź na zawarte we frazie pytanie. Idealnie jeśli zawiera cały przekaz treści zawartej w URL. Filozoficznie brzmiące i metaforyczne, mogą zupełnie się nie sprawdzić.
  • Słowa kluczowe – aktualne bardziej wyrażenie to frazy kluczowe, gdyż wyszukiwania użytkowników, są coraz bardziej złożone, idące w kierunku long tail. Nasycenie treści zależnie od jego długości. Fraza powinna pojawić się w tytule, nagłówkach, treści w odpowiedniej formie i odmianach (optymalnie w pierwszych 150 słowach tekstu), oraz w połączeniu z wyrazami cena, opinie, dobry itp.
  • Nagłówki – H1 w użyciu raz na podstronę, powinien zawierać frazę kluczową. Nagłówki H2, H3, H4 – użycie w liczbie dowolnej, z zachowaniem hierarchii. 
  • Formatowanie – podzielone akapity, śródtytuły, stosowanie pogrubienia, podkreślenia i kursywy zależnie od potrzeb – tabelki html.
  • Grafika – odpowiedni rozmiar i format, fraza kluczowa zawarta w nazwie pliku i alt.
  • Linkowanie – linki wewnętrzne wpływają na indeksowanie, pokazują Google schemat strony. Linki wychodzące zaś, wpływają pozytywnie na SEO dzięki znacznikom.
  • URL – czytelne, pokrywające się z H1, płaskie (domena i podstrona)  lub ze ścieżką (domena i cała ścieżka hierarchii prowadząca do podstrony)
  • Meta dane – title wpływa na pozycjonowanie, warto w treści użyć frazy kluczowej. Istotna jest także ilość znaków użytych w tytule, nie powinna przekraczać 60 zzs. Description co prawda nie ma wpływu na pozycjonowanie, ale ma za zadanie zmotywować i zachęcić użytkownika do kliknięcia w link. Dlatego poza frazą kluczową, warto też umiejętnie streścić zawartość URL, mile widziane jest także wezwanie do działania. Podobnie jak w tytule, ilość znaków ze spacjami powinna się zmieścić w liczbie 160.
  • optymalizacja techniczna, czyli szybkość działania strony oraz dostosowanie do urządzeń mobilnych, czyli zadbanie o jej responsywność (RWD)
  • UX, czyli User Experience – w skrócie to wrażenia użytkownika, z przebywania na stronie. Jak zrobić to najlepiej?

Kwintesencją zrobienia dobrego wrażenia na użytkowniku jest przede wszystkim, stworzenie artykułu zgodnego z poniższymi wskazówkami:

  • umieszczenie ważnych do przekazania treści na górze strony
  • rozplanowanie strony tak, aby była przejrzysta i czytelna
  • zadbanie o intuicyjną nawigację i łatwe poruszanie się po stronie
  • dostosowanie strony do urządzeń mobilnych


Zachowując powyższe wskazówki, tworzenie treści SEO będzie nie tylko przyjemne i kreatywne, ale przede wszystkim odwdzięczy się wysokim wskaźnikiem wyświetleń na wysokich pozycjach w wyszukiwarce.