handel w internecie

Perspektywy rozwoju e-commerce, czyli handel w internecie

Handel w internecie to przyszłość biznesu. I to nie tylko dlatego, że żyjemy w coraz bardziej cyfrowej erze. Handel elektroniczny ma wiele zalet w porównaniu z handlem stacjonarnym. Ponadto trend transformacji cyfrowej został przyspieszony na skutek ograniczeń jakie spowodowała pandemia. Czy tendencja wzrostowa się utrzyma? Jakie są rokowania? Warto otwierać kolejny sklep online, czy jest jeszcze miejsce w sieci?

Sklep internetowy w dobie pandemii

E-commerce to ogromny i rozwijający się rynek, ale to wciąż za mało, by zastąpić zakupy twarzą w twarz. Aktualnie argument ten stracił na wartości z uwagi na ograniczenia jakie przyniosła pandemia. Spowodowała ona częściowe zamknięcie sklepów stacjonarnych, ale też wprowadziła konieczność izolacji społecznej, zachowania dystansu oraz zasłaniania owej twarzy maską.

Sytuacja ta spowodowała, że spora część sklepów stacjonarnych przeniosła swój biznes do sieci. Z kolei sceptycy zakupów online, nie mieli wyboru i musieli skorzystać z nowej formy zaopatrzenia.

Handel w internecie i jego rozwój

Rynek e-commerce stał się bardzo popularny, co spowodowało nie tylko wzrost zakupów online, ale też większe zainteresowanie tym rodzajem handlu. W efekcie czego zauważalny stał się trend powstawania nowych sklepów internetowych, często w branżach zupełnie dotąd nie istniejących w sieci. Klienci doceniają wygodę i łatwość zakupów przez internet, a wyraz „zdalny” wpisało się na stałe do słownictwa. Kupowanie na odległość zaś, nikogo już nie dziwi.

Co to oznacza dla sprzedawców?

Za popytem na zakupy zdalne podążać będzie rynek, co w konsekwencji spowoduje wzrost powstawania nowych sklepów internetowych. Wśród nich konkurencja będzie sukcesywnie rosła. Dla sprzedawców oznacza to, że muszą zainwestować czas w optymalizację swoich stron internetowych. Głównie pod kątem urządzeń mobilnych, aby nie pozbawić tych klientów możliwości dokonywania zakupów. Responsywna stron sklepu to nie wszystko. Aby sklep został zauważony w sieci ważne jak kompleksowa optymalizacja strony pod wyszukiwarki internetowe. Ponadto promocja sklepu, a także aktywna obecność w kanałach social media.

Jakie są prognozy rozwoju handlu w internecie?

Przyspieszona digitalizacja dotychczasowych klientów stacjonarnych, spowodowała, że branża e-commerce odnotowuje systematyczny, ale i przyspieszony wzrost.
„Z analizy przeprowadzonej przez PwC wynika, że w 2026 r. wartość brutto polskiego rynku handlu e-commerce będzie na poziomie 162 mld zł. Oznacza to średnioroczny wzrost o 12%. Najszybciej będzie rosła sprzedaż produktów spożywczych oraz z kategorii zdrowie i uroda. Już w 2020 r. kanał online miał 14% udziału w wartości sprzedaży detalicznej w Polsce, na co wpływ miała m.in. pandemia i przyspieszony rozwój platform e-commerce.”

Jakość przede wszystkim

Dostosowanie strony do najnowszych algorytmów Google oraz systematyczne jej promowanie w sieci to podstawowe działania po założeniu sklepu online.
Jakość świadczonych usług na wysokim poziomie to kolejny ważny czynnik działalności sklepu internetowego.

Oferowanie bezpłatnych usług wysyłkowych, szybka realizacja, indywidualne podejście do klienta, stały kontakt, obsługa posprzedażowa to standard jaki oferują dzisiejsze sklepy online. Klient online jest wymagający, jeśli nie będzie zadowolony z jakości obsługi sklepu, już do niego nie wróci. Dlatego rozważając otwarcie sklepu internetowego, warto się do tego odpowiednio przygotować.

E-commerce to najszybciej rozwijający się rodzaj handlu na świecie, który niebawem osiągnie 20% handlu detalicznego w Polsce, sprawia wrażenie machiny, której nie można już zatrzymać.