wpis goscinny

Wpis gościnny – guest blogging, czy istnieje lista blogów oferujących ten rodzaj współpracy?

Wpis gościnny (guest blogging) to ciekawe rozwiązanie stosowane w marketingu internetowym, które w dosłownym znaczeniu oznacza umieszczanie tworzonych treści, na obcym blogu. Trend ten jest bardzo popularny na zachodzie, jako sposób na pozycjonowanie strony. W Polsce jednak próżno szukać gotowych rankingów blogów, które oferują podobne praktyki.

Jak znaleźć listę blogów akceptujących wpis gościnny?

Zadanie nie jest proste. Trzeba się nieźle nagłówkować, pokombinować w wyszukiwarce. Efekt jest taki, że po przestudiowaniu kilku wpisów opisujących co oznacza wpis gościnny, wracamy do punktu wyjścia. Takiej listy blogów po prostu nie ma. Ten rodzaj współpracy marketingowej, nie należy do powszechnych w Polsce. A szkoda.

Dlaczego guest blogging nie cieszy się popularnością?

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi, a obawy mogą pojawiać się zarówno ze strony gościa piszącego blog, jak również w odczuciu gospodarza witryny internetowej.  Tworzenie treści wymaga wiele wysiłku, często researchu, analizy, w konsekwencji czasu jaki potrzebny jest do stworzenia artykułu. Pojawia się wątpliwość, czy aby na pewno dobrym pomysłem jest „oddanie” tekstu, do publikowania na obcym blogu? Z drugiej strony właściciel strony może odczuwać dyskomfort i mieć poczucie, że „oddaje” wypracowane zasięgi, pozwalając opuszczać witrynę swoim czytelnikom.

Warto podejść do tematu zgoła odmiennie i nie traktować zdarzenia jako „oddanie”, lecz bardziej jako współpracę polegającą na wymianie. Wartość blogów jest nadal duża i chetnie czytana, choćby blog parentingowy , blog kulinarny czy podróżniczy.

Korzyści gościnnego blogowania

Z pozoru absurdalna współpraca z konkurencją, może przynieść wiele korzyści. Prawda jest taka, że wartość jaką wnosi ten rodzaj promowania w sieci, jest w interesie dla każdej ze stron. Każdy może coś zyskać. Jak to się dzieje? To swoistego rodzaju porozumie marketingowe, na mocy którego twórca treści może zyskać nowych odbiorców. Właściciel strony zaś merytoryczną, dobrej jakości zawartość, która z czasem przyniesie korzyści pozycjonujące. 

Jakie zalety niesie współpraca w ramach wpisu gościnnego

Standardowym bodźcem, do rozpoczęcia guest bloggingu jest chęć zdobycia linków prowadzących do witryny. Z inicjatywą współpracy zwykle wychodzi twórca treści, który po angażujących poszukiwaniach odpowiedniego miejsca do opublikowania treści, najczęściej kieruje zapytanie do właściciela witryny. 

Drogowskaz dla poszukiwaczy publikowania gościnnego bloga

Zazwyczaj po przysłowiowej drodze przez mękę, wracamy do punktu z tegoż początku. Gdzieś po drodze gubiąc nadzieję na gościnność obcych blogów. Efektem poszukiwań jest wartość gdzie oczywiste stało się, że kluczem na dotarcie do gościnnego bloga są jego staranne poszukiwania. 
Istotną cechą w czasie poszukiwań bloga, w którym szukamy gościnności, jest cierpliwość. Trzeba być gotowym na to, że część odpowiedzi będzie odmowna, jeszcze inna część w ogóle nie nadejdzie. 

W wielkim skrócie wnioski są następujące:

  • nie istnieje (przynajmniej na razie) lista blogów akceptujących wpis gościnny
  • konieczne jest skrupulatne wyszukanie odpowiednich miejsc do publikowania, o zbliżonej branży – najważniejszy jest czytelnik, więc temat przewodni powinien być zbieżny,
  • dopracowany sposób nawiązania kontaktu z gospodarzem strony – spersonalizowany, najlepiej po przeanalizowaniu bloga, w nawiązaniu do zamieszczanych tam treści, z szacunkiem do jego pracy i wartości merytorycznej jaką tworzy, można od razu zaproponować temat i załączyć próbkę własnych tekstów
  • tworzona treść powinna być wysoce merytoryczna, poprawna językowo i oryginalna, to swoistego rodzaju wizytówka autora, toteż warto zadbać o jej najwyższą jakość
  • konieczne jest też doprecyzowanie sposobu i ilości umieszczonych w treści linków

Co z tego ma gospodarz bloga

Zamieszczanie cudzych treści to swoistego rodzaju ukłon w stronę czytelników. Gościnność na blogu świadczy też o świadomości i pewności względem własnej twórczości. Ponadto sugeruje, że właściciel witryny jest otwarty na społeczne kontakty i ma dobrą relację z konkurencją. Jest to bardzo profesjonalne podejście, które widzą czytelnicy i to doceniają.
Gospodarz bloga poza ogólnym dobrym odbiorem wśród konkurencji, także oczach czytelników. Dzięki gościnnemu wpisowi proponuje nowe świeże, czasem odmienne spojrzenie na znane tematy. Zyskuje też mogąc liczyć na linki zwrotne do bloga. Gość, którego post został opublikowany, zwykle informuje o tym w swoich mediach społecznościowych, nierzadko też w newsletterach i innych kanałach promocyjnych.

Reasumując, czy warto współpracować na zasadzie wpisu gościnnego? Zdecydowanie tak. Jest to ciekawa forma, która nie tylko urozmaica treści na blogu gospodarza, ale też kreuje go jako otwartego na kontakty i pewnego swojej wartości twórcę. Dla autora treści zaś to doskonała okazja do pokazania się nowej publiczności, która potencjalnie może stać się także jego czytelnikami. Oczywistą korzyścią jest także link przychodzący z witryny gościa.